Nejste spokojeni? Řešte to! Přechod k nové účetní není složitý. Zde najdete odpověď, jak celý proces nastavit.

Nejdříve byste si měli zjistit kontakt na více účetních firem a domluvit si u nich nezávaznou schůzku. Při té zjistíte, jak na Vás zaměstnanci a prostředí firmy působí a samozřejmě i to, co by Vás jejich služby stály. V případě, že tento krok necháte až na poslední chvíli, se vám může stát, že z časových důvodů si budete nuceni najmout firmu, se kterou už po prvním jednání nebudete úplně spokojeni. Pokud absolvujete tyto schůzky a firmu si vyberete, je důležité včas písemně vypovědět smlouvu stávající účetní firmě. Výpovědní doba je bod, který je v každé smlouvě stanoven jinak, a pokud byste tuto výpovědní dobu nedodrželi, riskujete, že vaše stávající účetní firma bude trvat na dodržení výpovědní lhůty a bude vám fakturovat i za období, které ale už nezpracovávala. A tady musím upozornit, že právní nárok na to má a v případném soudním sporu by pravděpodobně vyhrála, i když to morálně v pořádku není. A vás a vaši firmu by to zbytečně finančně zatížilo.

Pokud absolvujete tyto schůzky a firmu si vyberete, je důležité včas písemně vypovědět smlouvu stávající účetní firmě. Výpovědní doba je bod, který je v každé smlouvě stanoven jinak, a pokud byste tuto výpovědní dobu nedodrželi, riskujete, že vaše stávající účetní firma bude trvat na dodržení výpovědní lhůty a bude vám fakturovat i za období, které ale už nezpracovávala. A tady musím upozornit, že právní nárok na to má a v případném soudním sporu by pravděpodobně vyhrála, i když to morálně v pořádku není. A vás a vaši firmu by to zbytečně finančně zatížilo.

Ideálním obdobím na změnu účetní firmy je právě září až listopad. Většina smluv má dvouměsíční výpovědní lhůtu, a protože prosinec se zpracovává až v lednu, stávající účetní firma by Vám měla dodělat účetnictví za rok 2015 a rok 2016 by již začala zpracovávat nová účetní firma.

V okamžiku přechodu k jiné účetní firmě je velmi důležité se stávající účetní firmou písemně sepsat, zda Vám zpracuje přiznání k dani z příjmu a všechna ostatní daňová přiznání, která se zpracovávají v prvním čtvrtletí roku 2016.

Bohužel z vlastní zkušenosti vím, že bez písemného stvrzení vám může původní firma slíbit zpracování těchto přiznání a pak vám koncem března může oznámit, že to neudělá. Proto je velmi důležité mít vše písemně sepsáno i s datem, do kdy je firma povinna tato přiznání zpracovat a odevzdat na FÚ, případně předat Vám.

V písemnosti bych opět trvala na tom, že zde bude uvedeno, o která přiznání (daňová tvrzení) se jedná a kdo má povinnost je odevzdat na FÚ.

Při předávání daňových přiznání by vám měla stávající firma předat zálohu na CD nebo jiném elektronickém nosiči, a vytištěné písemné sestavy potřebné k případné kontrole z FÚ, PSSZ, zdravotních pojišťoven a ostatních kontrolních úřadů. Je dobré mít to předem písemně stanoveno.

Při přebírání zálohy a tištěných sestav je důležité nezapomenout na převzetí úplně všech účetních dokladů i z minulých let a jejich případné zálohy na elektronickém nosiči a tiskové sestavy, pokud Vám vše nebylo již předáno v minulých letech.

S novou účetní firmou je potřeba se domluvit, které účetní sestavy bude potřebovat, na datu, do kdy je bude potřebovat a které sestavy si ponecháte u sebe v archivu pro případnou kontrolu. Pokud má stávající firma plnou moc vás zastupovat na FÚ a jiných úřadech, je opět dobré písemně sepsat, do kdy tato plná moc platí a s novou firmou domluvit, zda ji plnou moc dáte a pokud ano, od kdy.

Pokud potřebujete poradit s přechodem k nové účetní nebo máte další dotazy k tomuto tématu, neváhejte nás kontaktovat: BILANCE – Ing. Helena Komersová Vilikusová, telefon: 283 871 129 email: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Nejčtenější

Nejnovější

Novinky státní správy

Ekonomické zpravodajství

Copyright © 2024 Bilance - Ing. Helena Komersová Vilikusová